keskiviikko 27. maaliskuuta 2019

Salon päätöksentekokulttuurista


Salon kaupunki kamppailee vajoavien ja homeongelmaisten koulujen kanssa. Asiaa pohtivat opetuslautakunta, kaupunginvaltuusto ja kaupunginhallitus. Lisäksi oppilaiden vanhemmille järjestetään tiedotustilaisuuksia. Hyvä niin. Suuret päätökset pitää valmistella huolellisesti ja niistä täytyy päättää demokraattisesti.

Kun aikanaan junaradan linjaus valittiin, Salon kaupunki oli asettanut linjaukselle neljä tavoitetta. Radan piti kulkea Salon keskustan kautta, linjauksen piti kulkea mahdollisimman lähellä moottoritietä, asemat piti saada sekä Muurlaan että Suomusjärvelle ja isojen maisema-alueiden piti säilyä ehjinä.

Lautakunta esitti ns. Mp-linjausta, joka täytti kaikki ennalta asetetut tavoitteet. Se kulki 0,6 - 2,5 kilometrin etäisyydellä moottoritielinjauksesta ja Suomusjärven asema olisi tullut Kitulan taajaman kainaloon, siihen suunnilleen Kivihovin paikkeille.

Mutta jonkun virkamiehen tahi päättäjän mielestä 5 - 6 kilometrin päässä moottoritelinjasta kulkeva Mk-linjaus on Salon kaupungin kannalta parempi. Nyt Suomusjärven aseman paikka on yli kolmen kilometrin päässä Kitulan taajamasta. Vakituista asutusta on valmiina kävelymatkan päässä yhden (!) talon verran. Lisäksi on kolme kesämökkiä, mutta niistä kaksi taitaa jäädä radan alle.

Päätös ratalinjauksesta tehtiin yhdessä kaupunginhallituksen kokouksessa. Asiaa ei koskaan tuotu kaupunginvaltuuston käsittelyyn.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti