sunnuntai 24. maaliskuuta 2019

Kritiikittömat kansanedustajaehdokkaat, osa1





Uuden Suomen vaalikoneessa on Varsinais-Suomen vaalipiirin viimeisenä kysymyksenä "Tunnin junan" tärkeys.

Kristillisdemokraattien ehdokas on lukenut Varsinais-Suomen liitolta saamansa läksyt hyvin. Teksti on kuin suoraan Tunnin junan kotisivuilta.

Tunnin juna yhdistää 1,5 miljoonaa ihmistä samalle työssäkäyntialueelle. Työntekijöiden sekä työnsaanti helpottuu. (??? Kysymysmerkit bloginkirjoittajan, joka ei ymmärrä lauseen sisältöä)
Se vähentää työmatkoihin vietettyä aikaa vuodessa jopa 2 viikkoa. Hiilijalanjälki pienenee kun yhä useammat käyttävät junaa auton sijasta.

Tunnin juna ei kulje tunnissa. Sen tavoiteaika on kaluston uusimisen jälkeen 75 minuuttia eli tunti ja vartti. Ennen kaluston uusimista (jonka on arvioitu tapahtuvan joskus 2040-luvulla) matka-aika on yksi tunti ja 25 minuuttia. Parhaillaan pendolinot kulkevat välin nopeimmillaan aikaan 1h 46 minuuttia.

Ei synny kahden viikon pituista matka-ajan säästöä näillä luvuilla. Paitsi jos työpäivän aikana ajetaan Turku-Helsinki -väli kahteen kertaan.....?

Rantaradan kunnostus maksaa noin 200 miljoonaa ja junat saadaan kulkemaan  noin puoleentoista tuntiin. Säästyneillä 1,8 miljardilla saataisiin purettua maanteiden korjausvelkaa. Kuopat ja painumat alkavat olla sitä luokkaa, että nopeusrajoituksia maanteillä on pakko laskea.Vai ovatko 8-tien kulkijat ja vaikkapa Somerolta joka päivä Saloon töihin ajavat sellaista paaria-luokkaa, jonka matka-ajalla ei ole mitään väliä?








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti