Niinpä. Uusimman Väylän (entinen Väylävirasto) arvion mukaan Turun suunnan "Tunnin junan" rakentamiskulu on noussut jo 3,5 miljardiin euroon.
Liikenne- ja viestintäviraston virkamies Miikka Rainiala ei ole tätä lukua muistanut, kun hän antoi Turun sanomille haastattelua, joka julkaistiin 12.1.2020. Rainiala vetää Tunnin juna -hankeyhtiön valmistelua. Osakassopimusta valmistellaan radanvarren kuntien ja valtion kesken. Rainialan mukaan omistajien vastuulle tulisi vuositasolla 49 - 59 miljoonan euron pääoma- ja kunnossapitokulut ja sen lisäksi omistajien pitäisi sijoittaa yhtiöön oman pääoman ehtoista rahoitusta 465 miljoonaa euroa. Itse rakentamisen hän väittää maksavan 2,76 miljardia euroa.
Lipputuloja yhtiöllä arvioidaan olevan 12 - 22 miljoonaa euroa vuodessa.
Isot luvut saattavat sotkea ajatuksenjuoksua. Facebook-ryhmässä "Tunnin juna väärillä raiteilla" Kirsi Laine tuo luvut lähemmäs tosielämää.
"Osta hyvä kopiokone. Hinta vain 2760 euroa tai enemmän. Käsiraha 465 euroa, käyttömaksu 5 euroa kuukaudessa. Tuotto 1 - 2 euroa kuukaudessa. Ostaisitko?"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti