tiistai 12. marraskuuta 2019

KIVAt vaan sullekin

Osallistuin Suomusjärven koululla 28.3.2019 pidettyyn työpajatilaisuuteen. Siellä kerrottiin, että alueen vaikutuspiirissä oleville kiinteistöille tehdään KIVA-arviointi. Pidemmin sanottuna "kiinteistövaikutusselvitys".

Tyhmä kun olen, kuvittelin, että joku ottaisi minuun yhteyttä. Tilan alueella tiejärjestelyt muuttuvat ja olin jo kertaalleen ehtinyt kysyä Väylältä karttapalautteella, miten kotitarvehiekkakuopalleni kulku aiotaan järjestää.

Väylä on nyt toimittanut uutta materiaalia nettiin. Kalvolla 34 kerrotaan näin:
Kiinteistövaikutusselvityksen KIVA tulokset otettu huomioon ratkaisuissa

Eli KIVAT on tehty, mutta minua kuulematta.

Väylä vastasi kysymykseeni omasta KIVAstani, että juu, tehty on, ja minulle ollaan siirtämässä naapurin hehtaarin mökkitontista radan eteläpuolelle jäävä osa tilusvaihtona. Ei muuta. Ei mitään kommenttia tieoikeuksista erilliselle hiekkakuopalle tai toisessa kylässä sijaitsevalle metsäpalstalle, jonne kulku katkeaa, kun metsäautotie suljetaan.

Vanhassa elämässäni olin tilanteessa, jossa jouduin usein pyytämään kulkua naapurin tilan kautta. Milloin vietiin pellon yli taimia tai käytettiin tietä muokkauskoneen kuljetukseen. Tarve oli kertaluonteinen eikä jättänyt maastoon yleensä mitään jälkeä. Asiasta soitettiin maanomistajalle ja kysyttiin lupa.

Nyt ollaan rakentamassa rata, joka katkaisee vanhat kulkuyhteyteni. Kukaan ei vaivaudu ottamaan minuun yhteyttä. Onko ihan oikein, että minua ja tilaani koskeva KIVA tehdään toimistotyönä ja ilmeisen puutteellisena?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti